ESPEJISMOS DE ORIGEN
PROJECT
2020
Mirages of Origin is an exploration of the processes of individual and collective identification in relation to official history and national mythologies.
The current context urges us to dismantle ideas and narratives we have long accepted as truths. Informed by anthropological research, this work begins from a place of deconstruction and reflexivity (Myerhoff, 1982), posing questions such as: What is my place? It then proceeds to challenge myths, taboos, and collective symbols, asking: Where do we come from? Moreover, who are we (assuming we are)? Or, as Paz (1970) asked, "Why have we sought the archetype of Mexico among pre-Hispanic ruins?"
It is crucial to study how and from where we observe. Mirages of Origin captures the encounter with our colonial gaze that distorts—seeing folklore, totems, and exoticism where there are complex and vibrant expressions of the rich heritage and presence of indigenous peoples, despite Mexico. This work is, ultimately, the result of self-critique.
Es una exploración de los procesos de identificación individuales y colectivos, en relación con la historia oficial y las mitologías nacionales.
El contexto actual nos urge a derrumbar ideas y narrativas que conocemos como verdades. Informado por investigaciones antropológicas, este trabajo empieza desde un lugar de deconstrucción y reflexividad (Myerhoff, 1982) i.e. ¿qué lugar ocupo yo?; para después cuestionar mitos, tabúes y simbologías colectivas, e.g. ¿de dónde venimos? es más, ¿quiénes somos (suponiendo que somos)? O como planteó Paz (1970) “¿Por qué hemos buscado entre ruinas prehispánicas el arquetipo de México?”.
Es crucial estudiar cómo y desde dónde observamos. Espejismos de origen plasma el encuentro con nuestra mirada colonial que distorsiona—ve folklor, tótems y exotismo donde hay expresiones complejas y vivas de una rica herencia y presencia de los pueblos originarios, a pesar de México. Esta obra es, finalmente, resultado de una autocrítica.