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TIEMPO VIVO

Centro Cultural Tamaulipas

2024

 

Alexis Mata invites us to investigate the concept of time and our capacity for perception. By playing with the sayings "dead time" or "wasting time," the artist proposes that we conceive time as a living being, not as a quantifiable nor rationally organized measure but as a malleable dimension—an ironically timeless and infinite creation space.

Tiempo Vivo integrates different phases in Mata's career with work produced over the last five years. It shows pieces from three main series that investigate the dreamlike, the narrative, and the inner landscape.

Through distortion, superimposition, sweeping, and pixelation, Alexis Mata captures images that connect the surreal and the technological, generating interior landscapes that are the result of contemplating Nature.

More than a linear evolution, Mata presents a convergence of multiple fragments in which time is perceived as a flexible and emotive substance.

What are the moments that define us? Memory is selective and reinterprets past events from the present moment, giving them a new and even different meaning. Will humanity be able to rewrite its history and change the course of the future? This reinterpretation involves learning from the past, not to repeat it but to create something new.

Tiempo Vivo proposes a dialogue between dimensions, spaces, and times in which the work  nourishes itself with the viewer's help, presenting an organic, active, and constantly evolving body of work.

Alexis Mata nos plantea indagar sobre el concepto del tiempo y nuestra capacidad de percepción. Al jugar con el dicho “tiempo muerto” o “perder el tiempo”, el artista nos propone concebir al tiempo como un ser vivo, no como una medida cuantificable ni organizable racionalmente, sino como una dimensión maleable. Un espacio de creación irónicamente atemporal e infinito. 

 

Tiempo Vivo integra diferentes fases en la carrera de Mata con obras producidas en los últimos cinco años. Mostrando piezas provenientes de tres series principales que indagan en lo onírico, la narrativa y el paisaje interior. 

 

A través de la distorsión, la superposición, el barrido, el pixelado, Alexis Mata plasma imágenes que conectan lo surreal y lo tecnológico generando paisajes interiores que son el resultado de la contemplación de la Naturaleza. 

 

Más que una evolución lineal, Mata presenta una convergencia de múltiples fragmentos en los que el tiempo se percibe como una sustancia flexible y emotiva. 

 

¿Cuáles son los instantes que nos definen? La memoria es selectiva y reinterpreta eventos pasados a partir del momento presente, dándoles un significado nuevo e incluso diferente. ¿Será la humanidad capaz de reescribir su propia historia y cambiar el rumbo del futuro? En esa reinterpretación recae el aprender del pasado para no repetirlo, pero sobre todo para ser capaces de crear algo nuevo.

 

Tiempo Vivo, propone un diálogo entre dimensiones, espacios y tiempos en los que la obra se nutre a sí misma con la ayuda del espectador presentando un cuerpo de obra orgánico, activo y en constante evolución.

Liliana Carpinteyro

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